1.8 knoop!! We gaan maar 1,8 knoop! In dit tempo halen we het nooit om op tijd bij de monding van de Elbe te zijn.
De zomer in Nederland is eventjes voorbij en het wordt tijd om te vertrekken. Na een heel koud en vlagerig weekend zijn we langzaam aan naar het noorden vertrokken. Zondag 15 mei zijn we in Harlingen en wachten het weer af. De weersvoorspellingen zijn constant. De wind en fronten doen wat al dagen ervoor voorspeld is. Na de Reeds, vaarwijzer en het boordboek erop nageslagen te hebben, besluiten we om maandag te gaan en in 1x door te zeilen naar Cuxhaven. We willen graag om 17.00u voor de monding bij de Elbe uitkomen zodat we dan de vloedstroom mee naar binnen krijgen. Die kan hier wel naar de 4 knopen (x 1,8voor km) lopen. We gaan uit van een snelheid van 5 knopen en rekenen terug hoe laat we dan moeten vertrekken. Tja en dan hebben we bij Vleiland eventjes de ebstoom tegen. Echter de wind is ook tegen. Het valt niet mee om dan op de motor tegen de golven op te boksen. Aan de horizon zien we een ander zeilschip met hetzelfde plan als wij. Hij lijkt niet vooruit te komen…. Gelukkig we gaan alweer 2,3 knoop.
De wind is de afgelopen dagen uit het Noordwesten gekomen dat betekent dat de golfopbouw groot zal zijn. En inderdaad. De wind komt schuin van achter en trekt bij vlagen aan tot windkracht 6! We hebben het grootzeil 2 keer gereefd om die vlagen op te vangen. We gaan hard, veel harder dan we hebben bedacht. Zelfs met de ebstroom gaan we sneller dan die 5 knopen. Onze berekening klopt hierdoor niet helemaal. We zullen veel te vroeg aankomen.
In de Duitse Bocht zijn de golven hoog! Golven laten zich niet te goed beschrijven. Net als ik denk te weten hoe ik moet reageren op de golven, veranderen ze van patroon of hoogte. Hoge golven komen echter in drieën. Goed sturen en ze zijn op te vangen.
“Hoe varen we de Elbe op met stroom tegen “, denk ik. Andere opties zoals Helgoland worden genoemd. Gelukkig neemt de wind af, daarmee ons tempo en de golven ook gestaag. De Elbe is redelijk rustig in vergelijking met eerder die dag. De ebstroom is met zijn laatste beweging bezig.
Op de plotter zien we alle beroepsschepen door het AISsysteem. Een voordeel van AIS is dat we gezien worden en een nadeel van AIS is dat we gezien worden. De verkeerscentrale vindt dat we ons een beetje teveel als groot schip gedroegen en roepen ons op via de marifoon. Eh.. of we als de sodemieter uit de vaargeul willen gaan! ( hadden we heus wel door hoor)
Een paar uur later lagen we vast in Cuxhaven na een bumpy ride on waves.
En het Duitse gastenvlaggetje kan gehesen worden!
Ahoy Hollandse Zeilers.
Waren jullie nu zo zwaar beladen van al die snuisterijen,dat jullie door een vracht vaargeul wilde varen.
Of zijn het toch weer die “Hollanders” die altijd net iets anders doen,
dan dat eigenlijk niet mag
nu iets effen over het weer,hier is het kil een graatje of 12 c met veel wind,
naar mijn in formatie is het bij jullie beter.